Jakie są różnice między białkiem wegańskim i serwatkowym?

Nie wielu sportowców stosujących dietę wszystkożerną nie toleruje dobrze białka serwatkowego z powodu dyskomfortu trawiennego i decyduje się na uzupełnienie diety białkami roślinnymi. Osoby uczulone na białko mleka krowiego mogą uznać białko sojowe za doskonałe źródło niezbędnych aminokwasów. Osoby starsze mogą mieć niedobór białka w diecie, a suplementy są narzędziem do rozwiązania tego problemu. Ponieważ niedobór laktazy (enzymu trawiącego laktozę) jest powszechny u osób starszych, mogą one doświadczać biegunki i wzdęć podczas spożywania białka serwatkowego.

Jakie są różnice między białkiem wegańskim i serwatkowym?

gotowe dania wysokobiałkowe

Po pierwsze, ich pochodzenie. Białko serwatkowe uzyskiwane jest z serwatki mleka krowiego, natomiast białko wegańskie pochodzi z nasion, roślin strączkowych lub zbóż. Ponadto, białko serwatkowe jest bogatsze w aminokwasy rozgałęzione (BCAA), łatwiej się rozpuszcza i ma przyjemniejszą konsystencję niż roślinne odżywki białkowe. Białko wegańskie zazwyczaj zawiera 100% składników organicznych, w tym barwniki i aromaty. Białko serwatkowe, z drugiej strony, powszechnie zawiera wiele sztucznych dodatków. Wegański suplement, w przeciwieństwie do białka serwatkowego, jest odpowiedni dla osób nietolerujących laktozy i uczulonych na białko mleczne.

Jakie są różnice między wegańskimi batonami proteinowymi a wegańskim białkiem w proszku?

Wegańskie batony proteinowe mają wyższą zdolność nasycania niż wegańskie białko w proszku. Te ostatnie są rozcieńczane w wodzie (lub innym napoju), a płyny pozostają w żołądku krócej niż pokarm stały. Co więcej, baton proteinowy można spożywać bez problemów w podróży, co jest jego wielką zaletą. Jeśli chodzi o strawność, wegańskie białko w proszku praktycznie nie wymaga trawienia i jest szybko wchłaniane. W przeciwieństwie do tego, baton proteinowy może potrzebować od 2 do 3 godzin na strawienie, w zależności od jego składu.

Czy wegańskie białko w proszku pomaga schudnąć?

Nie, białko to nie wspomaga wykorzystania tłuszczów jako źródła energii. Jedyną zaletą jest to, że białko w proszku pomaga nieco zwiększyć sytość, a więc odczuwać mniejszy apetyt dzięki białku i błonnikowi. Ale jest to niewielki efekt.