Batony wysokobiałkowe- jak mogą nam pomóc?

Coraz większa uwaga w obecnym czasie skupia się na naszej sylwetce. Chcemy bowiem by prezentowała się ona jak najlepiej i wcale nie chodzi tu o przeraźliwą chudość, a jedynie od odpowiednie wyrzeźbienie mięśni, a także zredukowanie nadprogramowej tkanki tłuszczowej. Nawet najcięższe i najbardziej regularne treningi na siłowni, nie przyniosą jednak efektów bez odpowiedniej diety, która musi być bogata w białko. Okazuje się, że nawet dobrze zbilansowane posiłki, mogą nie pokryć zapotrzebowania na białko, w przypadku osoby aktywnej fizycznie. Wówczas z pomocą mogą nam przyjść batony białkowe- jak mogą nam pomóc?

Jak działa baton wysokobiałkowy?

Każdy z producentów batonów wysokobiałkowych reklamuje swoje wyroby jako jedzenie super food, czyli jedzenie funkcjonalne. Główną myślą jest więc zwiększenie masy mięśniowej, przy jednoczesnym zredukowaniu tkanki tłuszczowej. Co więcej mogą one stanowić dodatkowe, łatwe do pozyskania źródło białka, co pomoże w szybki zaspokojeniu, nagłego ataku głodu. Nie da się ukryć, że batony proteinowe rzeczywiście cechuje zwiększona zawartość białka, jednak mają one również wysoką wartość węglowodanów, co przekłada się na wartość energetyczną. W związku z tym są one polecane przede wszystkim sportowcom, którzy przede wszystkim znajdują się na diecie redukcyjnej, gdyż właśnie wtedy niezbędna jest zwiększona podaż białka. Dzięki batonowi wysokobiałkowemu do naszego organizmu w szybki sposób dostarczymy ogromną bombę składników odżywczych, które uporają się z uciążliwym poczuciem głodu. Niemniej jednak, należy uważać, gdyż spożywanie ich w perspektywie długoterminowej może doprowadzić do pojawienia się negatywnych skutków. Zbyt duża ilość batonów proteinowych może doprowadzić między innymi do:

  • wzrostu wagi
  • zwiększenia ryzyka zachorowania na niektóre choroby związane z układem krwionośnym i trawiennym.

Czy spożywane w odpowiednich ilościach batony proteinowe tuczą?

baton wysokobiałkowy

Nie da się ukryć, że większość osób, które chcą spróbować batonów wysokobiałkowych, coraz częściej zastanawiają się, czy dojdzie po nich do gwałtownego wzrostu wagi. Z teoretycznego punktu widzenia, taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, gdyż są one promowane jako produkty odchudzające. W przypadku osób aktywnych fizycznie wzrost wagi nie będzie miał miejsca, gdyż nawet szybki skok insulinowy, który powoduje uczucie głodu i spożywanie większej ilości posiłków, nie wypełni deficytu spalonych kalorii podczas treningu. W przypadku batonów wysokobiałkowych, szczególnie powinny spożywać je osoby, które uprawiają sporty siłowe. Ich głównym celem jest wówczas ograniczenie przyrostu tkanki tłuszczowej, a jednocześnie zbudowanie tkanki mięśniowej. Wówczas białko zawarte w batonikach, dostarczy do organizmu „budulca”, który pomoże w procesach regeneracyjnych i jednocześnie w nadbudowywaniu tkanki mięśniowej. Warto więc z nich skorzystać, jeśli jesteśmy osobami aktywnymi fizycznie, a posiłki przez nas przygotowywane nie są w stanie dostarczyć nam odpowiedniej ilości białka.

Kiedy jeść batoniki wysokobiałkowej?

Nie można powiedzieć, że batoniki muszą być stałym elementem codziennej diety. Nie możemy bowiem opierać całego wzrostu mięśni właśnie na przekąskach, które zawierają wysokie ilości białka. Batony wysokobiałkowe powinny być traktowane jako uzupełnienie posiłków, szczególnie wtedy gdy charakteryzują się one niskim indeksem białkowym. Co więcej, świetnie sprawdzą się także jako uzupełnienie śniadania przed treningiem lub awaryjna przekąska, kiedy nie mamy czasu na przygotowanie pełnowartościowego posiłku.