Odpowiednie białko na masę – jakie wybrać?

Takie pytanie zadaje sobie wiele osób zaczynających przygodę z treningami i sportem. Na rynku możemy otrzymać wiele odżywek z białkiem, wybór nie należy do najprostszych. Zakłada się, że ilość białka stosowanego na masie powinna wynosić od 1,8 do 2 g protein na każdy kilogram masy ciała. Wskaźnik ten jest zalecany dla osób, które wykonują nie więcej niż trzy treningi w tygodniu przy umiarkowanej intensywności. Wartości te odnoszą się zarówno dla mężczyzn jak i kobiet. 

Dieta a białko 

Zwiększona aktywność fizyczna i wyczerpujące treningi wymagają od osoby ćwiczącej zwiększonego zapotrzebowania na  makroskładniki w tym białko, które jest budulcem masy mięśniowej. Najbardziej kluczowa jest dobrze zbilansowana dieta a później dobór odpowiedniej odżywki białkowej.

Wyróżniamy produkty spożywcze, które zawierają wysoką ilość protein: 

białko na masę
  • białe i czerwone mięso 
  • jaja 
  • ryby
  • orzechy 
  • mleko, sery ogólnie nabiał 
  • rośliny strączkowe 

Nie powinniśmy przesadzać z ilością spożywanego białka na masę, ponieważ możemy doprowadzić do wzmożonego pasażu jelitowego. Kolejnym czynnikiem, który zmniejsza przyswajalność białka, jest zbyt agresywną obróbką termiczna oraz jedzenie w pośpiechu.

Jaką odżywkę białkową wybrać ?

Niestety nie zawsze sama dieta wystarcza, aby zapewnić odpowiedni dobór białka, dlatego możemy wspomóc się odżywką białkową w formie koktajlu, który przyczyni się do wzrostu oraz utrzymania masy mięśniowej. Najlepiej przyswajalne odżywki do te w formie izolatu bądź hydrolizatu, ponieważ są najlepiej przyswajalne  przez nasz organizm.